Followers

Tuesday 12 July 2011

Adab menunggu

Assalamualaikum wbt..
Salam untuk sahabat sekalian. Apabila kita bercakap mengenai adab, memang terlalu banyak perkara yang ingin diperkatakan. Waktu ini saya hanya ingin membincangkan tentang adab menunggu. Sama ada menunggu rakan, ahli keluarga, guru atau sesiapa sahaja, kita harus mengekalkan adab tersebut dan jangan sesekali kita melanggarnya.

Kita sering mendengar orang-orang tua mahupun ibu bapa kita berkata, "biarlah kita yang menunggu orang, jangan sesekali biarkan orang menunggu kita". Seperti kita berjanji ingin berjumpa dengan rakan pada waktu tertentu, hendaklah kita datang seawal mungkin dari waktu yang telah ditetapkn. Begitu juga jika kita ingin pergi ke sesebuah syarikat untuk menghadiri temuduga. Kita mestilah datang lebih awal dari waktu yang ditetapkan supaya keadaan tidak menjadi kelam kabut. Pandangan pertama penemuduga terhadap kita juga akan menjadi positif. Jika kita datang lewat, mugkin kita akan tertinggal sebarang dokumen yang penting, jadi kelam kabut dan tercungap-cungap ketika menghadiri temuduga. Pandangan penemuduga juga akan menjadi negatif terhadap kita. Mungkin penemuduga akan beranggapan yang kita jenis yang tidak bertanggungjawab, bagaimana mereka ingin memberikan kerja kepada kita.

Oleh itu, sama-samalah kita menjaga adab kita yang telah sekian lama dijadikan amalan oleh datuk nenek moyang kita dahulu.. Sekian..

No comments:

Post a Comment