Followers

Tuesday 12 July 2011

Keputusan..

Dalam kehidupan seharian, berapa kali kita membuat keputusan? Cuba kita hitung. adakah sekali, dua kali, sepuluh kali dalam sehari? Jawapannya adalah lebih dari itu dan mungkin mencapai ribuan keputusan yang kita buat dalam seharian. Cuba kita renungkan, bermula dari kita bangun dari tidur, kita sudah mula membuat keputusan, sama ada ingin terus tidur atau bangun untuk solat subuh, menggeliat dahulu sebelum solat subuh dan lain-lain lagi. Hanya dalam beberapa ketika sahaja kita sudah membuat banyak keputusan.

Maka, dalam seharian kita memang terlalu banyak membuat keputusan. Kadang-kala kita akan rasa pening atau tertekan kerana terlalu banayk perkara yang perlu di fikirkan dan perkara yang perlu diutamakan. Otak kita juga memerlukan rehat. Tujuan saya menulis hal ini adalah untuk kita merehatkan minda kita. Bukannya kita perlu jadi malas dengan tidak melakukan apa-apa pekerjaan, tetapi kita melakukan sesuatu perkara yang dapat menenangkan fikiran kita walaupun untuk seketika..

Dalam hal ini, saya dapat memikirkan beberapa perkara yang boleh kita lakukan untuk merehatkan fikiran,. Saya telah mencuba cara-cara ini dan alhamdulillah, ia berkesan untuk menenangkan fikiran saya. Perkara pertama yang saya lakukan ialah dengan melakukan aktiviti bersama keluarga seperti berjalan-jalan di taman. selain mengikatkan ukhuwah antara keluarga, kita juga telah merapatkan kasih sayang antara ahli keluarga. Kedua, membaca al-Quran. Apabila kita membaca al-Quran, kita akan rasa seolah-olah tiada apa-apa disekeliling kita. Apa yang kita nampak hanyalah ayat-ayat al-Quran. Insya-Allah, bukan setakat fikiran kita akan tenang, jiwa kita juga akan tenang, masalah juga akan hilang. Insya-Allah..

Inilah serba sedikit nukilan dari insan yang lemah yang banyak kekurangan. Apa yang saya tulis di sini adalah sebagai peringatan untuk diri sendiri dan juga untuk para pembaca sekalian. Wallahualam...

No comments:

Post a Comment