Followers

Wednesday 13 July 2011

Tanggungjawab

Assalamualaikum wbt...
Salam ukhuwah untuk semua..
Kali ini saya ingin berkongsi tentang adab, iaitu adab meminjam. Sekarang ini kita sering mendengar tentang orang yang meminjam, tapi tidak memulangkannya kembali. Sama ada dalam bentuk wang mahupun harta benda. Jika kita meminjam wang dipanggil berhutang. Walaupun sepuluh sen, ia tetap hutang melainkan si pemberi hutang tersebut telah menghalalkan sepuluh sen tersebut atau sedekahkan kepada si penerima tersebut.

Hutang wajib dibayar walaupun tidak ditutntut. Inilah ungkapan yang sering kita dengar. Selalunya jika sahabat yang meminjam wang, sahabat yang memberi itu selalunya serba salah untuk menuntut kembali wang dari sahabatnya kerana risau sahabatnya itu masih lagi tidak mampu untuk membayarnya. Jadi, menjadi tanggungjawab si peminjam untuk membayar balik wang tersebut jika mampu. Jika masih lagi tidak mampu, beritahulah sahabat kita untuk melanjutkan tempoh pembayaran tersebut.Insya-Allah, beliau akan menerima alasan itu dengan baik.

Jika harta benda yang kita pnjam, seharusnya kita memulangkan balik harta benda itu dalam keadaan asal seperti mana yang kita pinjam. Jika hilang atau rosak, bayarlah dengan nilai harga barangan itu sebagai ganti rugi. Sudah menjadi tanggungjawab peminjam untuk menjaga benda yang dipinjam sebaik mungkin.

Apa yang ingin saya perkatakan di sini adalah tentang tanggungjawab kita. Orang akan mempercayai kita jika kita amanah. Amanah terhadap barang yang dipinjam. Sifat amanah adalah sifat yang mulia. Janganlah kita sesekali merosakkan kepercayaan orang lain terhadap diri kita. Mungkin sesetengah orang berpendapat, "sekali aku tidak percaya, selama-lamanya aku tidak percaya". Pendapat ini seharusnya dijauhkan kerana manusia itu boleh berubah menjadi lebih baik. Mungkin sebelum ini dia tidak amanah, tetapi sekarang dia telah insaf dan berubah menjadi orng yang amanah terhadap apa yang dilakukannya.

Sekian.....

1 comment: